En ukes tur til utlandet er en god og avslappende ferie fra det dyre Norge

Gardermoen mandag ettermiddag parkerte vi i parkeringshuset og kom inn til hallen.

Ordnet med bagasjen, fikk billettene og gikk mot Gaten. Der skjedde det saker og ting. Min mann gikk igjennom og alt gikk fint men da jeg skulle igjennom peip det. Jeg måtte ta av meg skoene og gå igjennom på nytt, men fortsatt kom det piping. Kjolen, bh og truse gikk av og der sto jeg splitter naken og fortsatt peip det. Jeg sa at jeg hadde en piercing i skjønnsleppene.

Jeg blunket og la meg oppå bordet og sa at de kunne ta den ut og putte den gjennom laseren. Det ble litt kremting og røde ansikter men de gjorde jobben bra. De brukte hansker da de tok den ut og lot den gå igjennom. Den var grei og så var det min tur og gå igjennom og denne gangen var det ikke noe piping. En dame kom med rene hansker og satt piercingen på og jeg kunne få på meg klærne og så kunne vi glade og fornøyde fortsette mot gaten.

Hehe, akkurat det der var bare oppspinn for å få dere lesere til å følge med.

Vi ankom Gatwick klokken 20:10 engelsk tid. England ligger en time etter oss.

Ventet på bagasjen en stund, bestilte tog billetter, fant toget og satte oss til rette.

Vi ankom Victoria Station klokken 21:35, fikk en drosje som kjørte oss til London Guards Hotell. Ikke et hotell man kan skryte av som ligger i den vestlige delen av London i Lancaster Gate.

For å nevne frokosten, da kunne man velge mellom 2 frokostblandinger, croissant, rundstykker og syltetøy, te, kaffe og juice. Rommet kostet da 800,- pr natt. Rommet var gammelt, noe tapet hadde begynte falle av og air condition systemet drypte vann på gulvet. Kjøleskapet durte noe jævlig og det var mye knirking i hele bygningen. Vi tok en drink i baren som så ut som et sted i østblokkland med bildet av President Putin på veggen. Ølen smakte ikke godt. Hotellet var av et armensk, russisk og internasjonalt folkeslag.

Tirsdagen gikk ferden til Sherlock Holmes museet i Baker Street. Er man interessert i krim burde man ta turen dit. De har en suvenir butikk hvor man får kjøpt alt av Sherlock Holmes ting.

Gode lunsjer, kaffebarer og puber ble også ofte besøkt.

Senere den kvelden gikk ferden til østkanten av London for å bli med på en Tour og ikke hvem som helst, den beryktede Jack The Ripper Tour. Turen varte i to timer hvor guiden var en ekspolitimann og en historieforsker på dette feltet. Vi stoppet på alle stedene der hvor de fem kvinnene ble drept, en veldig spennende og interessant kveld.

Onsdagen ble det turer i Hyde Park, Park Lane og i Oxford street. En herlig lunsj på Hard Rock Cafe, den berømte kafeen alle må innom.

Middagen den kvelden endte på Spice of India, som ligger i Bathurst Street, orgasmisk god mat de hadde der for å prøve å forklare følelsen av deilig mat og drikke.

Slutten på kvelden endte på Puben ” The Archery Tavern”, hvor det ble drukket både Gin og Tonic, whisky, øl og konjakk. En koselig pub rett over gaten fra den indiske restauranten.

Torsdagen klokken 9:15 sjekket vi ut fra hotellet og fikk en drosje som kjørte oss til Victoria Station hvor ferden gikk til Gatwick hvor vi leide en bil. Siden min mann er så bilfrelst på formel 1 biler ble han ikke så blid da vi fikk en Vectra med air condition, knapper både her og der, en ny og avansert bil fra dette år hundrede. Han liker best de råe motorsport bilene.

Vi cruiset av gårde og siden vi begge liker fart så gikk farts måleren høyere og høyere og siden man kan kjøre i 110 kilometer i timen på motorveiene i England så er det like greit. Ferden gikk mot Wiltshire hvor vi traff foreldrene og bestefaren til min mann. Vi hadde en herlig pub lunsj på ” The Seven Stars” som ligger i Bottlesford.

Senere den kvelden gikk ferden til Oxford hvor vi ankom Parklands Hotell i 100 Banbury Road klokken 20:00. Et herlig og koselig hotell med blant annet skikkelig engelsk frokost som inneholder egg, bacon, sopp, løk, pølser, tomat og tomatbønner med ristet brød. Juice, te og kaffe.

Fredagen tok vi bussen ned til sentrum som kostet 12 kroner hver vei og som gikk hvert femte minutt fra hotellet.

Tok en tur innom Christ Church hvor de filmet Harry Potter, men hallen der de sitter og spiser i filmen var stengt så da bestemte vi oss for og finne en av pubene hvor Inspector Morse drakk sine øl i den berømte detektivserien. Den første Puben vi besøkte var ” The Turf Tavern hvor vi spiste lunsj og drakk god øl og rødvin.

I Oxford har de en av verdens største bokhandel ved navnet Blackwells som har fire etasjer fulle av bøker og en cafe. Utrolig mye utvalg av nye bøker og i fjerde etasjen kunne man få tak i brukte bøker. Vi var innom der og ble ganske svimmel av all litteraturen så vi bestemte oss for å finne en ny pub.

Det ble på puben ”The White Horse”, en annen fra Morse serien.

Etter det ville vi ha oss en god kopp kaffe og en god kopp cappechino på den italienske kaffebaren Nero.

Middagen endte på ”The indian Garden, et herlig indisk måltid.

Senere den kvelden satt vi i stuen på hotellet siden det regnet ute og så utover hagen, med et par glass konjakk fra baren.

Lørdagen endte også i Oxford sentrum, hvor det ble tatt en del bilder og turer innom puber Morse bruker i serien. Randolf Hotell i ”The Morse Bar” hvor forfatteren pleier å holde til. Ellers var vi innom Pubene,

The Bear”, og ”Eagle and Child, hvor Tolkien, CS Lewis og et par andre skribenter møttes for inspirasjon til bøkene sine. Mye godt og drikke i Englands mest kjente pub kultur.

Den amerikanske kaffebaren Star Bucs var vi også innom og slappet av med en kopp kaffe hver.

Søndagen dro vi til Blenheim Palace hvor den kjente familien Churchill har bodd i flere generasjoner. Hele tomten og palasset var en gave fra kongefamilien til deres familie på 1700-tallet for kampene og slagene de hadde vunnet. Litt av en tomt med kafé’ og restaurant. En suvenir butikk hvor man få kjøpt ting fra stedet.

Var innom puben ”The Trout Inn” enda en pub fra Morse Serien. Deilig mat og drikke.

Kvelden endte på en indisk/fransk restaurant ”Saffron” med deilig mat og drikke som vanlig.

Mandagen dro vi hjem med gode minner, og om hvor annerledes det er i England med rimeligere mat, drikke og mye annet spennende. 🙂