Hjemmelaget digg solbæris

Ingredienser

ca 400 ribbede solbær (evt.frosne,optinte)
1 dl vann
175 g sukker (ca.2dl) (Evt.stevia fåes i helsekosten)
2 eggehviter
2 1/2 dl kremfløte

Slik gjøres det

Skyll solbærene og la dem renne av i en sikt

Ha solbær, vann og 75 g sukker i en gryte. Kok opp og la det småkoke under lokk ca 15 minutter.

Pur’er solbærene gjennom en sikt, det er enklest hvis de kjøres i hurtigmikser først. La solbærepur’een bli kald.

Pisk eggehvitene stive sammen med resten av sukkeret og vend dem i solbærepur’een med en lett hånd.

Sett blandingen i fryseren ca. 2 timer. Rør i den med jevne mellomrom.

Ta ismassen ut av fryseren og pisk godt igjennom, gjerne med miksmaster.

Pisk fløten stiv og vend den i.

Sett isen tilbake i fryseren og la den fryse ferdig, 2-3 timer. Rør i isen av og til den første timen.

Ta isen ut av fryseren 20-30 minutter før den skal spises. 6 personer

Tips og ideer:

Isen smaker godt sammen med Fløteis. Nøttekaker eller Blondekaker passer fint til. Isen kan skjæres i skiver og legges i en Marengsbunn.

Holbarhet i fryseren: 2-3 måneder.

Foto: Linn Woodward

Historien om solbær

Solbær er navnet på noen arter i ripsfamilien som foretrekker et temperert klima. Det er også navnet på plantenes frukter som er små bær med en mørk lilla, nesten svart farge. Bærene er rike på C-vitamin og har en svakt bitter smak, og brukes blant annet til gelé, syltetøy, saft, konfekt (fyll), yoghurt, iskrem og vin.

Solbær er mest utbredt i Europa og er spesielt populært i Storbritannia. Under andre verdenskrig oppfordret den britiske regjeringen til dyrking av solbær siden bærene er en god C-vitaminkilde. Man lagde solbærsirup av bærene som så ble delt ut gratis til alle barna i landet, noe som bidrog sterkt til å øke populariteten til solbær der. . Og i dag er bærene enda sunnere!

Bladene er også rike på smak og utgjør ingredienser i solbærschnaps eller solbærcognac.

Ved krysning av solbær og stikkelsbær får man jostabær.

Solbær er omtrent det sunneste du kan spise. De mørkeblå, neste svarte bærene inneholder store mengder C-vitaminer. Det er kanskje ikke de første bærene en plukker i en bærhage om en kan velge fritt mellom stikkelsbær, bringebær og rips, men smak etter en gang til. De nye sortene som er kommet de siste årene, er både sunnere og søtere enn de man brukte tidligere. Det er faktisk nesten dobbelt så mye C-vitaminer i solbær som i appelsin. Snakk om helse i hvert bær!

Mange bærbusker og frukttrær trenger andre sorter for å bli bestøvet og gi bær. Solbærplanter er selvbestøvende og trenger ingen bestøvnings-sort. Men med så sunne bær, kan det være lurt å plante flere busker slik at du har nok vitaminer gjennom vinteren. Plant da med ca 1,5 meter avstand mellom plantene, og fyll gjerne plantehullet med en god kompostjord når du planter.

Etter noen år er det viktig å holde planten ung og frisk, så ta derfor vekk greiner som er eldre enn 3 år helt nede ved bakken, og tynn samtidig ut greiner slik at det blir åpent og luftig inne i busken. Beskjæring gjøres i vintermånedene, januar til mars. Det holder å gjødsle solbærbusken på våren, helst og gjenta gjerne en gang i vekstsesongen.

Solbær er nær beslektet med rips og har vært viltvoksende før man begynte å dyrke dem. I Norge har solbær vært kjent siden 1600-tallet.
Fra begynnelsen av ble solbær brukt til medisinske formål før man senere oppdaget at de også kunne brukes til vin og annen matlaging. Kun en liten del av det som dyrkes av solbær i dag, omsettes i frisk tilstand da mye går til næringsmiddelindustrien til safting og sylting.

Solbær kan spises naturell til dessert med sukker, til is eller med melk. Solbær kan brukes til syltetøy, saft og gelé. Solbær er også god i pai sammen med andre bær. Solbær er fin å lage vin og likør av og kan også fryses.

EGENSKAPER
Solbær har et høyt innhold av vitamin C som styrker immunsystemet og øker opptak av jern fra andre matvarer. Solbær er også en kilde til vitamin E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, samt kalium som bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk. Solbær har også et høyt kostfiberinnhold, som er gunstig for fordøyelsen.

Egenskapene gjelder ved inntak av minst 100 g vare.

KVALITETSKRAV
Solbær skal være velutviklede og mørke i fargen. De skal være tørre og rene. Solbær skal ikke ha trykkskader eller flekker.

Tips:
Når du klipper solbærbusken, gni litt på de avkuttede greinene, og kjenn duften av deilige solbær! Ta med noen av de avklipte greinene inn på kjøkkenbordet og nyt duften av kommende vår!

Foto: pixabay

Kommentarer

kommentarer